Logo Mazowieckiego Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia
Logo Zanmed

Mały Pacjencie jesteś dla nas ważny!

Jesteś tu, ponieważ wymagasz/potrzebujesz naszej pomocy. W naszej przychodni Centrum Medyczne Zanmed pracują lekarze i lekarki, pielęgniarki i pielęgniarze, psycholodzy, technicy, rejestratorki medyczne a także inni pracownicy, którzy chcą pomagać dzieciom.

Co robimy, aby dzieci czuły się u nas jak najlepiej?

W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent.

  1. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
  2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
  3. Jeżeli czegoś nie rozumiesz, czegoś się boisz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić. Postaramy się zminimalizować twój lęk.
  4. Będziemy Cię traktować z szacunkiem. Nie będziemy Ci mówić, że nie boli, jeśli może zaboleć. 
  5. Chcemy, żebyś zawsze czuł/czuła, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chciał/a/byś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu, to, powiedz nam postaramy się wysłuchać Cię z uwagą.
  6. Będziemy starali się badać Cię delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Czasem może to jednak nie być możliwe, jeżeli będziemy musieli udzielić tej pomocy szybko z uwagi na Twoje zdrowie.
  7. Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale będziemy się starać. Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody.
  8. Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
  9. Twoja mama, tata lub Twój opiekun może być z Tobą w gabinecie jeśli tego potrzebujesz.
  10. I Twoja przytulanka też, o ile nie jest zbyt duża i nie wydaje głośnych dźwięków. 

O czym jeszcze warto wiedzieć:

  • Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.
  •  Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas dzieci, które pilnie potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem

Polityka oraz procedura ochrony dzieci

W odpowiedzi na zmiany wynikające z tzw. „Ustawy Kamilka”, Rodzinne Centrum Medyczne Zanmed wdrożyło „Politykę oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem”.
Ustawa ta nakłada na placówki medyczne, które mogą mieć kontakt z dziećmi, obowiązek wzmożonej czujności i podejmowania działań mających na celu przeciwdziałanie przemocy wobec najmłodszych. Przepisy ustawy zobowiązują personel medyczny do rozpoznawania objawów przemocy oraz natychmiastowego reagowania w przypadku podejrzenia naruszenia praw dziecka.

Jako Rodzinne Centrum Medyczne, Zanmed koncentruje się na kompleksowej opiece zdrowotnej nad całymi rodzinami, w tym zarówno dorosłymi, jak i dziećmi. Jesteśmy w pełni przygotowani do udzielania niezbędnej pomocy nieletnim pacjentom, szczególnie w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia. W trosce o bezpieczeństwo dzieci wprowadziliśmy specjalistyczne procedury ochrony oraz zapewniamy regularne szkolenia dla naszego personelu medycznego.

Naszym priorytetem jest zapewnienie najwyższych standardów opieki oraz przestrzeganie praw dzieci. Dokładamy wszelkich starań, aby skutecznie reagować na każde podejrzenie krzywdzenia. Nasz zespół medyczny dysponuje odpowiednimi narzędziami i wiedzą, by wspierać dzieci w sytuacjach kryzysowych, zgodnie z wymogami „ustawy Kamilka”. Każdy nowo zatrudniany pracownik medyczny zobowiązany jest do przedstawienia zaświadczenia o niekaralności, co stanowi dodatkowy element zapewniający bezpieczeństwo małoletnich pacjentów.

I. POLITYKA: Rodzinne Centrum Medyczne Zanmed ustanowiło i wdrożyło Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

a) Polityka obejmuje cały personel (pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy – na wszystkich szczeblach organizacji).

b) Polityka została zatwierdzona przez Zarząd Centrum, a za jej wdrażanie i nadzorowanie odpowiada kierownictwo Zanmed.

c) Kierownictwo wyznaczyło osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Polityki. Rola, zadania i kwalifikacje tej osoby są jasno określone.

d) Polityka ochrony dzieci szczegółowo określa:

zasady bezpiecznej rekrutacji personelu,

sposób reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia, oraz zasady prowadzenia rejestru interwencji,

zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko,

zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci,

zasady przygotowania personelu do stosowania standardów i sposób dokumentowania tych działań,

zasady przeglądu i aktualizacji standardów oraz sposób dokumentowania.

II. PERSONEL: Rodzinne Centrum Medyczne Zanmed monitoruje, szkoli i angażuje swój personel w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.

a) W procesie rekrutacji personelu pracującego z dziećmi oceniane są kwalifikacje kandydatów do pracy z dziećmi oraz weryfikowane są ich referencje.

b) Zanmed uzyskuje informacje o każdym członku personelu z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz Krajowego Rejestru Karnego, a także w razie potrzeby z rejestrów karalności państw trzecich lub poprzez oświadczenia o niekaralności.

c) W Centrum obowiązują zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi, które jasno określają, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dziećmi.

d) Wyznaczono osobę odpowiedzialną za przygotowanie personelu do wdrożenia standardów.

e) Zanmed zapewnia personelowi edukację w zakresie:

  • rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
  • procedur interwencji w przypadkach podejrzenia krzywdzenia,
  • odpowiedzialności prawnej pracowników w zakresie ochrony dzieci,

Zasady te są dokumentowane, a ich realizacja systematycznie monitorowana.

f) Personel Zanmed jest przygotowany do edukowania dzieci w zakresie ochrony przed przemocą oraz opiekunów w zakresie wychowania dzieci bez przemocy. Centrum zapewnia również dostęp do materiałów edukacyjnych dla dzieci i rodziców.

III. PROCEDURY: W Rodzinnym Centrum Medycznym Zanmed funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia i podejmowania interwencji w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

a) Centrum opracowało procedury postępowania w przypadkach krzywdzenia dzieci lub zagrożenia ich bezpieczeństwa. Procedury te jasno określają działania w takich sytuacjach oraz zasady ustalania planu wsparcia dla dzieci.

b) Zanmed dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji (np. policji, sądu rodzinnego, centrum interwencji kryzysowej, ośrodka pomocy społecznej), które zajmują się interwencjami w przypadkach krzywdzenia dzieci. Dane te są łatwo dostępne dla całego personelu.

c) W Centrum znajdują się wyeksponowane informacje dla dzieci o możliwościach uzyskania pomocy w trudnych sytuacjach, w tym numery telefonów zaufania.

d) Centrum dokumentuje zgłoszenia i zdarzenia zagrażające dobru dzieci, określając zasady ich przechowywania.

e) Wyznaczono osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń, uruchamianie ścieżek interwencji i udzielanie wsparcia krzywdzonym dzieciom.

IV. MONITORING: Rodzinne Centrum Medyczne Zanmed monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.

a) Polityka ochrony dzieci jest weryfikowana co 2 lata, uwzględniając analizę przypadków zagrożenia bezpieczeństwa dzieci. Wnioski z tej oceny są dokumentowane.

b) W ramach weryfikacji Polityki Zanmed konsultuje się z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.

c) Na podstawie przeprowadzonych ocen Centrum dostosowuje standardy do bieżących potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.

Ta strona korzysta z usług wykorzystujących pliki cookie w celu poprawy jakości obsługi i analizy ruchu.